Business model canvas

WELKE PROCESSEN EN MIDDELEN ZIJN ER NOG NODIG? 

Het business model canvas geeft inzicht in wat het bedrijf in huis heeft of zou moeten hebben. Het canvas is in 9 segmenten opgedeeld die op elkaar effect hebben. De onderste rij gaat in op geldstromen. De linkerhelft over interne middelen en de rechterhelft over het verkopen van het product, service en de klant. Centraal staat de ‘value proposition’ wanneer de producten die verkocht worden alles verbindt. 

Tip: ga eerst kijken naar het value proposition canvas als basis om het business model canvas in te vullen. Deze zijn direct gelinkt aan de customer segment(s) en value proposition in dit canvas. 

PROCES 

Vaak wordt eerst gekeken naar de klant en het product, en wordt de rechterhelft ingevuld. Vervolgens wordt de linkerhelft ingevuld en worden alle interne middelen opgenoemd waarmee de rechterhelft wordt verwezenlijkt. Daarna wordt er gekeken naar de geldstromen die beide in stand houden door genoeg geld te genereren voor zowel business processen, zoals produceren van het product, als het benaderen van klanten. 

Merel Makhija

In Tilburg willen we de komende jaren extra investeren op het voorkomen van jonge aanwas. Om deze aanpak extra kracht bij te zetten, willen we Smart Start gebruiken om een beter beeld te krijgen van de Tilburgse Jeugd. Het voordeel van Smart Start is dat de bevindingen uit de data-analyse verrijkt worden met een kwalitatief Design Thinking proces. Deze combinatie past goed bij de Tilburgse aanpak.

Astrid van de Griendt

We hebben allerlei curatieve oplossingen voor als gezinnen te maken krijgen met armoede. Maar hoe kun je voorspellen waar armoede gaat ontstaan? Hoe kun je oplossingen met elkaar bedenken die het ontstaan van armoede daadwerkelijk voorkomen?

Een heel ingewikkeld probleem, wat niet enkelvoudig is op te lossen. Alle hens aan dek: ouders/grootouders die met armoede te maken hebben/hebben gehad, professionals die zich hiermee bezighouden, wetenschappers, maar ook andere partijen die misschien niet zo voor de hand liggen, denk aan ziektekostenverzekeraars.

Een goede samenwerking tussen medisch en sociaal domein is onontbeerlijk bij deze vraagstukken.