Marketing mix

DEFINIEER VERSCHILLENDE ASPECTEN VAN DE MARKETINGSTRATEGIE 

De alom bekende marketingmix definieert de marketingstrategie voor een product en wordt voornamelijk gebruikt in de define fase. Deze zogeheten 4 P’s bestaan uit: Product, Price, Place, Promotion. Elk aspect wordt uitgewerkt met een focus en een plan, en werkt samen met de andere aspecten. In deze fase is er al een product, maar nog geen marketingstrategie. Het kan ook plaatsvinden aan het eind van de deliver fase wanneer een product als resultaat van een brainstorm. Waar elk bedrijf heel goed het ‘aanbod’ in 4P’s (product, plaats, prijs en promotie) kan toelichten, zijn er maar weinig organisaties die kunnen definiëren waaruit de vraag eigenlijk bestaat. Om de vraag van de doelgroep te definiëren, kan het S.A.V.E.-model uitkomst bieden.

SOLUTION (vs. product)
De ‘solution’ gaat uit van de situatie of de problemen van de doelgroep en probeert om een passende oplossing te bieden.

VALUE (vs. price)
Een prijs zegt vaak weinig en het is ook niet altijd duidelijk je daarvoor krijgt. Belangrijk is de meerwaarde van de oplossing aan te tonen. Wat levert het de doelgroep op?

ACCESS (vs. place)
De oplossing moet makkelijk toegankelijk en bereikbaar zijn voor de doelgroep. Hoe komen zij in aanraking met de oplossing?

EXPERIENCE (vs. promotion)
Zorg ervoor dat de doelgroep écht centraal staat! Denk bijvoorbeeld na hoe je de doelgroep het beste in de 3 E’s (Educatie, Emotie & Entertainment) kunt voorzien.

PROCES

Begin bij “Product” en definieer hiervan de verschillende aspecten zoals de features, waarom koopt de klant het, wat zijn de verschillende karakteristieken en hoe is het anders van de competitie. Hoeveel de productie kost en hoeveel de klant wil betalen, definieer je bij “Price”. Daarna definieer je bij “Place” waar het product te koop is, definieer de markt en winkel, welke middelen zijn nodig en wat de competitie doet op dat moment. Als laatste definieer je bij “Promotion” de verschillende manieren van reclame voor het product. 

Merel Makhija

In Tilburg willen we de komende jaren extra investeren op het voorkomen van jonge aanwas. Om deze aanpak extra kracht bij te zetten, willen we Smart Start gebruiken om een beter beeld te krijgen van de Tilburgse Jeugd. Het voordeel van Smart Start is dat de bevindingen uit de data-analyse verrijkt worden met een kwalitatief Design Thinking proces. Deze combinatie past goed bij de Tilburgse aanpak.

Astrid van de Griendt

We hebben allerlei curatieve oplossingen voor als gezinnen te maken krijgen met armoede. Maar hoe kun je voorspellen waar armoede gaat ontstaan? Hoe kun je oplossingen met elkaar bedenken die het ontstaan van armoede daadwerkelijk voorkomen?

Een heel ingewikkeld probleem, wat niet enkelvoudig is op te lossen. Alle hens aan dek: ouders/grootouders die met armoede te maken hebben/hebben gehad, professionals die zich hiermee bezighouden, wetenschappers, maar ook andere partijen die misschien niet zo voor de hand liggen, denk aan ziektekostenverzekeraars.

Een goede samenwerking tussen medisch en sociaal domein is onontbeerlijk bij deze vraagstukken.