VALUE MATCHEN MET DE NEEDS VAN DE KLANT
De value proposition canvas helpt bij het verkrijgen van inzicht in welke producten of servicefeatures antwoorden op wat de klant nodig heeft. Het canvas kan gebruikt worden op zowel concreet als abstract niveau. Verder kan deze methode ook gebruikt worden om te analyseren of de wensen van de klant worden vervuld door het aanbod.
De resultaten kunnen worden ingevuld in het Business Model Canvas. Hierin kun je beschrijven welke bedrijfsprocessen nodig zijn om het daadwerkelijk te verwezenlijken.
PROCES
Voor de Value Proposition kijk je naar de pains, gains and customer jobs. Hierin map je alle punten wat jouw klant doet, wat de uitdagingen of vervelende onderdelen hierin zijn en de dingen waar ze potentieel nog gelukkiger van kunnen worden. Deze match je direct aan de waardes die jouw product biedt: Features, pain relievers and gain creators.
Zijn er wensen van de klant die onbeantwoord blijven? Zijn er product-features die wellicht belangrijker zijn voor je klant dan je had verwacht? Wat is belangrijk om duidelijk te maken in de communicatie naar de klant?